טיפים באינדיזיין: סקריפטים באינדיזיין

סקריפטים – מה זה וכיצד משתמשים בזה

בכל פעם לאחר שאני מפרסם טיפ על שימוש בסקריפט מסויים, בין אם זה סקריפט חינמי ובין אם הוא בתשלום, אני מקבל שאלות – איך משתמשים בזה? אז בואו נעשה קצת סדר.

קודם כל מה זה סקריפט?

סקריפט הוא מעין תוכנית קטנה, הכוללת אוסף פקודות שמאפשר לנו לבצע במהירות ובקלות דברים שהיו לוקחים לנו זמן רב. סקריפטים מסויימים מרחיבים לנו אפשרויות לתכונות קיימות, ולעיתים אף תכונות חדשות.

לדוגמה:

כאשר אנו רוצים לייצא קובץ אינדיזיין ל-MS-Word, אנו צריכים להיות בתוך תיבת טקסט, לגשת לתפריט File ושם לבחור ב-Export. בתחתית החלונית שנפתחה אנו צריכים לבחור Rich Text Format ואז ללחוץ על Save. אם ננסה לעשות Export כשאנו לא נמצאים בתוך תיבת טקסט, נוכל לייצא את הקובץ לכמה פורמטים, אך האפשרות RTF לא תופיע.

הבעיה היא שלפעמים יש לנו מסמך המורכב מתיבות טקסט רבות. במקרה כזה נוכל לעבור תיבה תיבה ולייצא שוב ושוב, אך במקום זאת – נוכל להשתמש בסקריפט שכל פעולתו היא לעבור על כל תיבות הטקסט ולבצע את הייצוא באופן אוטומטי. יוצר הסקריפט לא חידש משהו שלא קיים, אלא הפך פעולה מורכבת לפשוטה באמצעות הסקריפט.

[מלבד סקריפטים יש גם דבר שנקרא פלאגינים. פלאג-אין הוא גם כן רכיב תוכנה ש”מתלבש” על אינדיזיין, אך בניגוד לסקריפטים שפשוט משתמשים בתכונות הקיימות של אינדיזיין, פלאג-אין יכול להיות תכונה חדשה לגמרי. לדוגמה, אפשר לכתוב סקריפט שימחק מהקובץ את כל הדפים הריקים, כי אפשר למחוק עמוד מקובץ, הסקריפט פשוט עושה את זה אוטומטית. אך אי אפשר לכתוב סקריפט שיצור פינות מעוגלות לטבלה, שכן אין באינדיזיין תכונה כזו. לעומת זאת אפשר לכתוב פלאגין שיעשה זאת. כתיבת פלאגין היא הרבה יותר מסובכת ומצריכה ידע נרחב בתכנות].

אינדיזיין תומכת בשלוש שפות סקריפט: JavaScript, VBScript ו-AppleScript.

VBScript היא שפת סקריפט המבוססת על שפת התכנות VisualBasic והיא נתמכת רק באינדיזיין שרצה בסביבת עבודה של PC.

AppleScript היא שפת סקריפט מבית Apple והיא נתמכת כמובן רק במחשבי מק.

JavaScript המבוססת על שפת התכנות Java היא שפה חוצה פלטפורמות, שיכולה לרוץ גם על מחשבי PC וגם על מק, ולכן היא השפה המועדפת על רבים מכותבי הסקריפטים.

איך משתמשים בסקריפטים באינדיזיין?

יש סקריפטים שהתקנתם מוסיפה תפריטים חדשים לתוכנה ולא נעסוק בהם כאן אלא בסקריפטים הרגילים.

ראשית יש לפתוח את החלונית Scripts.

חלונית הסקריפטים (תסריטים) באינדיזיין

ישנן 3 אפשריות להגיע לחלונית הזו:

  1. דרך התפריט Window Utilities Scripts (אם אתם משתמשים בגרסה ישנה, אבל ממש ישנה, זה לא ב-Utilites אלא ב- Automation)
  2. באמצעות קיצור המקשים Ctrl+Alt+F11
  3. אם בסביבת העבודה שלכם נמצא לחצן שנראה כמו S תלת-מימדית, לחצו עליו.

אנו רואים בחלונית שתי תיקיות – Application ו-User. התיקיה Application מכילה סקריפטים שמגיעים עם התוכנה, והתיקיה User מיועדת לסקריפטים שהמשתמש (כלומר את/ה) מוסיף.

(עדכון: בגרסאות האחרונות נוספה תיקיה בשם Community ובה סקריפטים שנתרמו לקהילת משתמשי אינדיזיין ע"י יוצריהם)

נלחץ על התיקיה Application ונראה שבתוכה יש תיקיה בשם Samples. נפתח גם אותה.

כעת נראה שוב פעם 2 תיקיות.

אחת מהם היא JavaScript והשניה AppleScript (במק) או VBscript (ב-PC).

שתי התיקיות מכילות את אותם סקריפטים שמבצעים את אותן פעולות. ההבדל ביניהן הוא בשפה בה הם נכתבו. למה צריך את אותם סקריפטים בשתי שפות שונות? לא צריך, אך הם נועדו לסייע למי שמעוניין לכתוב סקריפט, להבין כיצד הם פועלים.

אם נפתח את התיקיה JavaScript נראה שם את כל הסקריפטים עם סיומת jsx.

לחיצה על הסקריפט מפעילה אותו, ולחיצה עם קליק ימני בעכבר פותחת תפריט בן 4 אפשרויות:

  1. Run Script – הפעלת הסקריפט
  2. Edit Script – עריכת הסקריפט באמצעות היישום Extendscript Toolkit של אדובי.
  3. Reveal in Explorer – פתיחת התיקייה בה נמצא קובץ הסקריפט באמצעות סייר הקבצים של מערכת ההפעלה. אפשרות זו מיועדת לצורך התקנה של סקריפטים חדשים באותה תיקיה, או לשם סידור הסקריפטים בתיקיות שונות בשביל הנוחות (ניתן למשל, ליצור תיקיה לכל יצרן סקריפטים, או לפי נושאים – טבלאות/חיפושים והחלפות/אובייקטים וכד’).
  4. Delete Script – מחיקת הסקריפט מהמחשב.
איך מתקינים סקריפטים באינדיזיין?

קודם כל ניגשים בחלונית הסקריפטים לתיקיית User ופותחים אותה בסייר הקבצים על-ידי קליק ימני בעכבר ובחירה באפשרות Reveal in explorer. (ניתן גם לפתוח את התיקיה מהתפריט של חלונית הסקריפטים, ע”י לחיצה עם העכבר בפינה הימנית העליונה)

תפריט חלונית הסקריפטים

בתיקיה שנפתחה לנו בסייר הקבצים נמצאת תיקיה בשם Scripts Panel ואליה צריך להעביר את הסקריפט שאותו אנו רוצים להתקין. כאמור, ניתן ליצור כאן תיקיות לפי נושאים או יצרנים או שניהם…

אני אישית אוהב שהכל מסודר ולכן יש לי תיקיה בשם ‘נושאים’ ותיקיה בשם ‘יצרנים’, וכל סקריפט אני שם פעמיים – בתיקיות המתאימות, כך יותר קל לי לאתר את הסקריפט הרצוי.

ברגע שהסקריפט בתיקיה – הוא מוכן להפעלה.

[הערה: בסקריפטים שנרכוש, לרוב הסיומת תהיה jsxbin ולא jsx. הסיומת הזו מציינת שהקובץ עבר הידור (קומפילציה) לשפת מכונה, כדי שמשתמשי קצה לא יוכלו לערוך בו שינויים או להעתיק את הקוד]

אהבתם את הטיפ? שתפו עם חברים!
אפשר גם לפרגן לי בכוס קפה...

מה דעתך על הטיפ?

4 תגובות

  1. I blog quite often and I truly thank you for your information. This article has truly peaked my interest.
    I am going to book mark your site and keep checking for new information about
    once a week. I subscribed to your Feed too.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אל תפספסו טיפים חדשים

הירשמו לניוזלטר וכך תקבלו התראה במייל בכל פעם שיעלה טיפ חדש

יש לכם שאלה באינדיזיין?

מוזמנים לקבוצת הוואצאפ!

מוצרים במיוחד בשבילך

Cover Builder PRO – מייצר פריסות לכריכה

המחיר המקורי היה: ₪ 299.המחיר הנוכחי הוא: ₪ 199. כולל מע"מ

IndiSetUp – כלי עזר להגדרת אינדיזיין

המחיר המקורי היה: ₪ 472.המחיר הנוכחי הוא: ₪ 236. כולל מע"מ

אינדקס תורני – מפתח עניינים לפי סימנים וסעיפים

 490 כולל מע"מ

Section Master – ניווט והחלת מקטעים ודפי אב

 200 כולל מע"מ

אל תפספסו טיפים חדשים

הירשמו לניוזלטר וכך תקבלו התראה במייל בכל פעם שיעלה טיפ חדש